NVC – Ett sätt att lyssna och konflikthantera

Förkortningen NVC står för Nonviolent Communication och är en empatiskt kommunikationsmetod med oss själva och andra där behoven ses som det centrala för kontakt mellan oss människor.

Inom NVC finns det två teser:

  1. Det vi gör är ett försök till att tillgodose ett behov.
  2. Vi vill bidra om vi upplever det som frivilligt.

Istället för de vardagsbedömningar vi gör med uttalande som: ” – Så gör man bara inte” eller ” – Han borde förstå bättre” så tar vi reda på vad som sker hos oss själva, vilka känslor och behov som inte blivit tillgodosedda. Inledningsvis så väljer vi att observera situationen som om det vore en övervakningskamera och utan ljud om man så vill. Därefter frågar vi oss vilka känslor som finns i situationen (ex. ilska, rädsla, frustrationer) för att sedan undersöka vilka behov som inte blivit tillgodosedda (ex. inte blivit hörd, sedd, älskad) och slutligen vilka önskemål vi har för att tillgodose behoven och hur vi kan uttrycka det.

Den metodiska uppdelningen:

 Observation –> Känsla –> Behov –> Önskemål

Låt mig ta ett exempel:

Uttryckt med vardagsbedömning (sympati):

  • Min tankar, tolkningar och bedömningar: Situation: Lisa ligger på soffan medan jag städer. Mina tankar: Nu ligger hon där och latar sig igen. Hon borde hjälpa till i stället. Hon håller sig alltid undan.

Uttryckt med Nonviolent Communication (empati):

  • Min observation: Lisa ligger på sängen medans jag städar.
  • Min känsla: Jag känner mig avundsjuk.
  • Mina behov: Jag behöver vila.
  • Mitt önskemål: Jag önskar att Lisa hjälper till (stöd) så att jag fortare kan få vila.

I vardagsbedömningen uttrycker jag vad jag tycker att andra ska göra och med NVC vad som pågår inom mig och vad jag önskar mig i situationen. Så kan skillnaden se ut mellan det vi i vardagligt tal uttrycker och med NVC.  Det här är en mycket kort beskrivning av metoden.

För dig som vill veta mer finns det en introduktion till NVC i min övningsbok Superkommunikatören Steg 3. Där visar jag på skillnaden mellan sympati och empati, det finns listor på känslor och behov samt övningar för att lära sig skillnaden mellan ex bedömningar från tolkningar m.m.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.